Tuesday, December 22, 2015

Blind Date 4 : Mudahnya Kahwin!

BLIND DATE 4: MUDAHNYA KAHWIN!

            Nur Dhia memandang jauh ke arah ombak yang galak menghempas pantai. Hatinya masih lagi resah dan fikiran masih lagi berputar. Benarkah apa yang berlaku? Langsung tidak pernah terfikir olehnya akan sebuah perkahwinan. Desiran ombak pantai menenangkan hatinya. Nafas ditarik dalam-dalam. Ketenangannya terus hilang tatkala pinggangnya erat dirangkul suaminya, Nour Zaed. Tanpa kata, lelaki itu terus melabuhkan dagunya ke bahu Nur Dhia. Senyuman itu sejak semalam tidak hilang dari wajahnya. Nur Dhia mengeluh.

            “Aik, dah datang honeymoon pun mengeluh lagi?” Tenang sahaja Nour Zaed menyoal. Tidakkah dia rasa betapa berat untuk aku menerima semua ini? Nur Dhia berbisik sendiri. Nur Dhia kaku dalam rangkulan yang kian erat itu.

            “Sejak semalam sayang saya ni diam seribu bahasa. Awak tak redha dengan perkahwinan ni Nur Dhia?” Nour Zaed melepaskan rangkulan dipinggang isterinya. Nur Dhia dibawa menghadap wajahnya.

            “Bukan soal redha. Saya masih tak boleh hadam dengan apa yang berlaku. Awak, suami saya ni saya baru kenal 3 minggu lepas.” Nur Dhia mengeluh lagi.

            “Mengeluh untuk orang yang berputus asa.” Nour Zaed tetap tersenyum.   
         
            “Saya tak berusaha apa-apa, nak putus asa apanya.” Nur Dhia membalikkan tubuhnya menghadap ke pantai. Pagi itu sungguh indah, desiran ombak yang sedikit ganas namun menenangkan. Nour Zaed turut sama memandang ke arah yang sama.

            “Berusahalah. Sama macam saya berusaha mendapatkan awak untuk menjadi milik saya.” Lembut sahaja suara untuk menampar telinga Nur Dhia.

            “Saya akan berusaha, tapi cerita yang awak nak cerita tu bila agaknya dapat saya dengar?” Nur Dhia menjeling manja suami yang baru menikahinya semalam. Nour Zaed tersengih dengan gigi yang tersusun cantik.

            “Saya akan cerita, jom kita duduk dekat kerusi kat bawah sana, baru rasa macam syok sikit.” Nour Zaed menunding ke arah sebuah kerusi di pantai. Nur Dhia sekadar mengikut. Mahu tahu bagaimana akhirnya dia menjadi isteri kepada seorang lelaki yang asing baginya. Terlalu asing!

            “Ceritanya, saya terjatuh cinta dengan seorang gadis yang agak sombong, jual mahal. Akhirnya saya dapat tahu dia ada masalah keluarga. Kebetulan housemate dia is my close, very close friend. Jadi, dengan beberapa helah, akhirnya gadis itu berada di sisi saya sebagai isteri saya sekarang ini. The end!” Nour Zaed tersenyum lebar. Nur Dhia ternganga.

            “Haaah? Tak faham.” Nur Dhia blur sekejap. Cuba diatur kembali cerita Nour Zaed namun kabur. Nur Dhia mencebik. Nour Zaed mulai ketawa. Pipi Nur Dhia dicubitnya manja.

            “Bila kita jumpa? Bila saya sombong?” Nur Dhia mulai menyoal.

            “Kita jumpa 2 tahun lepas and sayang you took away my heart with you.” Nur Dhia semakin blur dan blur dan blur. Bila?!

            “Dua tahun lepas, sayang datang ofis abang untuk minta tajaan bagi projek sayang. Projek landskap sayang. Without knowing that I am the boss there, sayang bo layan aje abang. I do call you, message and macam-macam lagi. Tapi sayang sombong sungguh.” Nour Zaed mula membuka kisah yang misteri bagi Nur Dhia.

            “Bukan sombong. Bukan sengaja buat-buat sombong. Awak tu menggatal semacam aje. Dah tu kerek pulak tu.” Nur Dhia menjuih bibir. Nour Zaed hanya tersengih.

            “Lagi pun. Siapa nak terima saya kalau tahu asal usul saya entah dari mana datangnya. Entah secara halal atau sebaliknya.” Lirih sahaja Nur Dhia menutur kata-kata. Nour Zaed menarik Nur Dhia rapat ke tubuhnya. Ubun-ubun isterinya dikucup penuh kasih.

            “I love you. Dari awal saya tahu siapa awak. Sarah dah cerita dekat saya. Siapa awak, sikap awak dan macam-macam lagi.” Nour Zaed menggenggam erat jemari Nur Dhia.

            “Saya kenal Sarah only 6 month, macamlah dia tahu semuanya. Saya bukan cerita sangat pasal saya dekat dia.” Nur Dhia membalas genggaman tangan Nour Zaed, dieratkan genggaman antara mereka. Nour Zaed tersenyum.

            “Saya cari. Saya sangat-sangat fall in love with you sayang. Jadi saya cari. Bermula selepas awak pindah ke Ipoh. Bukan susah, orang kampung awak memang internet yang sangat laju. Kalah Unifi.” Nour Zaed tergelak. Mana tidaknya, terkenang saat dia mencari siapa Nur Dhia sewaktu di kampung isterinya. Tanya sahaja siapa Nur Dhia, kisah dari kecik sampailah sekarang semua diorang tahu. Hebat! Kuasa mengumpat sangat!

            “Diorang memang suka cerita saya, sebab tu saya belajar sungguh-sungguh sampai dapat masuk asrama, masuk Universiti. Saya nak lari dari diorang. Ayah cakap lain, diorang cakap lain. Saya percaya ayah, tapi bila Mak Cik Soraya beria-ria bencikan saya, kadang-kadang saya jadi percaya. Saya mungkin anak luar nikah. Tapi ayah…” Nur Dhia terdiam. Sukar bagi dia menerima semua itu. Ayah terlalu baik, sangat baik.

            “Ayah baik. Sangat baik. Jadi saya kena percaya, saya anak ayah yang sah. Sebab tu saya berbinkan ayah.” Nur Dhia menyambung kata. Nour Zaed sekadar mengangguk tanda setuju.

            “Jangan risau sayang, saya akan berusaha lagi sikit untuk dedahkan siapa awak sebenarnya.” Nur Dhia berkerut.

            “How?” Soalnya lagi. Nour Zaed menjongket bahu dan tersenyum.

            “Buat masa ni kita lupakan sekejap hal-hal tu semua. Abang nak sayang fikirkan abang aje dan kita enjoy this moments together. Boleh sayang?”

            “Kenapa awak ni kejap berabang sayang kejap awak saya?”

            “Belum biasa, sayang pun tak panggil abang, abang.” Nour Zaed membalas. Nur Dhia hanya mencebik.

            “Belum biasa. Saya baru sangat kenal awak Encik Nour Zaed. Baru kenal sikap kerek awak, sikap paksa awak. Beri saya masa nak kenal awak sebenar-benarnya awak.” Ujar Nur Dhia. Nour Zaed mengangguk walaupun terasa juga dengan kata-kata Nur Dhia.

            “Okay, ambil masa awak. Saya tak jamin kalau selepas awak kenal saya awak akan sentiasa angau dengan saya. Sampai nak ke toilet pun awak nak ikut.” Nur Dhia mencebik.

            “Masa tu kalau saya jatuh cinta dan angau sekali pun tak apakan, sebab kita sekarang suami isteri. Memang patut pun saling mencintai.” Nur Dhia mengena Nour Zaed kembali.

            “Jadi, awak terima saya?” Soal Nour Zaed lagi. Nur Dhia menjungkit bahu.

            “Mungkin.” Nour Zaed ketawa. Biarpun Nur Dhia kini miliknya, tetapi untuk memiliki hati gadis itu bukan mudah. Memaksa untuk mencintai bukanlah yang diinginkannya. Dia hanya memaksa Nur Dhia menerimanya tetapi untuk mencintainya kembali sebagaimana Nur Dhia dicintainya, dia akan bersabar. Selama mana pun diperlukan dia akan bersabar.

            “Jom, saya nak main jet ski.” Ujar Nour Zaed terus sahaja bangkit dari kerusi yang diduduki mereka. Nur Dhia hanya memandang.

            “Tak nak ikut?” ujar Nour Zaed melihatkan Nur Dhia masih duduk di tempat sama. Nur Dhia menggeleng.

            “Malas dan takut air. Saya tak pandai berenang.” Nour Zaed hanya tersengih seperti kerang.

            “Saya ada janganlah risau. Suami awak akan sentiasa peluk awak kalau awak takut lemas.” Nur Dhia mencebik.

            “Tu yang saya takut sangat.” Nour Zaed ketawa.

            “Kalau awak tak ikut, malam nanti saya akan buat awak lemas dalam pelukan asmara saya.” Nour Zaed mengugut dengan kening yang sengaja diangkat-angkat. Nur Dhia mendengus.

            “Kalau tak 18sx sangat boleh tak? Geli!”

            “Nak ikut ke tak?” Nour Zaed menghulurkan tangannya.

            “Janji tau jaga saya, saya tak pandai berenang, kalau jatuh dalam air sana terus selamatkan saya tau.” Nur Dhia meminta, Nour Zaed tersenyum dan mengangguk perlahan. Isterinya sangat comel! Nur Dhia mencapai tangan suaminya dan mereka melangkah menghampiri tempat sewaan jet ski. Genggaman tangan tak dilepaskan. Hati Nur Dhia Adzara pasti, Nour Zaed ikhlas menerimanya walaupun cerita lelaki itu masih diragukan. Lelaki ini suka memaksa tetapi paksaannya buat Nur Dhia jatuh cinta!


No comments:

FOLLOW ABC DI WATTPAD, KARYANURWATEEQA

  FOLLOW TAU! ada 2 cerita baru di wattpad. 1 cerita on the way.  jumpa di sana ~~~ #muchlovereaders