Wednesday, February 21, 2018

Mini Novel 2018 : N &N (Part 3)


N & N
(Noh Daniel + Nur Nadia)

Part 3

“Awak ada terima mesej or apa-apa?” Soal Noh setelah beberapa minit mereka di dalam kereta.

“Tak ada, kenapa?” Ujar Nadia tidak sabar.

“Lepas hantar awak, saya dapat mesej ni.” Telefonnya dihulurkan kepada Nadia. Nadia ambil tanpa membuang masa. Nadia mengucap panjang.

“Encik tahu siapa yang hantar?” Ada getar dalam suara Nadia. Mesej ugutan dan gambar mereka.

“Private number. Saya dah upah orang untuk siasat hal semalam. Sekarang saya nak awak cerita dekat saya apa yang berlaku sebelum awak sedar pagi semalam.” Nadia menggenggam erat jemarinya.

“Saya ada latihan silat. Habis dalam 11 malam. Saya nak balik kolej tapi kawan saya ajak minum dekat cafe kolej dia. Dia suruh saya pergi dulu. Saya lalu jalan belakang Fakulti Awam, ada orang tegur saya, lelaki macam pernah dengar suara tu. Tapi selepas tu saya dah tak tahu. Saya bangun pagi tu, kita dah macam tu.” Nadia menerangkan semuanya. Itu sahaja yang dia ingat, apa yang berlaku di situ dia tak dapat nak jelaskan. Noh Daniel yang mendengar terangguk-angguk.

“Encik Noh pula?” Soal Nadia.

“Saya makan malam dekat hotel tu. Saya ada meeting dengan client di situ. After that, kawan saya datang untuk dinner. Dia balik dulu kemudian saya sedar-sedar saya ditendang sampai nak jatuh katil.” Noh Daniel tersenyum hujung bibir.

“Saya minta maaf, if you are my husband takkan saya tendang. Kita tiada apa-apa ikatan. Itulah pertama kali saya berada dengan lelaki asing dalam bilik berdua-duaan. Tindakan tu lebih kepada melindungi diri saya.” Nadia membela diri.

“Saya faham. Kita akan selesaikan hal ni. Saya risau kita dah terlanjur malam semalam, saya risau ada kesannya kepada kita nanti. Awak fahamkan?” Nadia mengangguk perlahan, malu benar bila perkataan ‘terlanjur’ itu keluar daripada mulut lelaki itu.. Tak lama kemudian telefon Nadia berbunyi.

“Encik...” Nadia menunjukkan telefonnya. Noh Daniel memandang sekilas sebelum memandang ke depan.

I’m driving Nadia, bacakan.” Arah Noh Daniel.

“Masih bergembira atau sudah jatuh cinta? Senyumlah sebelum semua gambar kau dengan dia tersebar.” Nadia membaca satu persatu aksara yang diterimanya. Seketika kemudian satu gambar diterimanya. Nadia terlopong. Gambar dia dan Noh Daniel di kereta sebentar tadi.
“Dia dekat dengan kita Encik Noh.” Ujar Nadia, gambar ditunjukkan kepada Noh Daniel. Noh Daniel bengang, tangan dikepalkan dan dihentak kuat ke stereng. Nadia terkejut  sehingga terjungkit bahunya.

I’m sorry. Complicated. Kenapa awak? Saya boleh faham kenapa saya diperangkap. Mungkin musuh bisnes saya yang dengki dengan saya, tapi awak? Awak ada musuh?” Nadia menggeleng dan kemudian menjungkit bahu. Siapa? Dia tahu dia tiada kawan yang ramai tapi takkanlah sampai ada yang mahu dia terperangkap sebegitu. Ada?

“Kita akan jumpa mama dan papa saya, be ready.” Nadia terkejut, menelan air liur yang terasa kelat dan berpasir. Mama dan papa?

Kereta Noh Daniel memasuki kawasan perumahan. Hon dibunyikan dua kali dihadapan sebuah rumah banglo 3 tingkat dihujung kawasan itu. Pintu pagar terbuka dan terus sahaja Noh Daniel memasuki kawasan rumah.

“Jom.” Noh Daniel keluar dari perut kereta. Beg galasnya yang diletakkan di but diambil dan digalasnya. Nadia turut keluar. Debaran kian deras setelah kelibat wanita yang agak berusia namun masih bergaya tiba di muka pintu. Nadia membontoti langkah Noh Daniel mendekati wanita itu.

“Mama, ini Nur Nadia.” Ujar Noh Daniel setelah menyalami mamanya. Nadia tak tunggu lama, tangan wanita itu diraihnya.

“Assalamualaikum mak cik.” Ujar Nadia. Noh Daniel yang memandang dan mendengar menahan tawa. Mak cik? Seriously? Datin Nurlia tersenyum lebar. Gadis itu dipandang atas bawah kiri kanan. Baju kurung, tudung besar, stokin kaki tangan semua lengkap. Siapalah yang dengki dengan kamu nak? Datin Nurlia bermonolog sendiri.

“Waalaikumussalam. Cantik orangnya. Marilah masuk rumah mama.” Tangan Nadia digenggamnya dan terus ditarik masuk ke dalam rumah.

“Ini ke Nadia?” Suara lelaki menegur mereka yang baru sahaja melabuh duduk di ruang tamu. Noh Daniel bingkas bangun dan menyalami lelaki yang dipanggil papa.

“Saya Nadia, Pak Cik.” Nadia hanya menunduk sedikit tanda hormat. Datuk Nour Rahman juga berbuat yang sama. Sekali lagi Noh Daniel menahan tawa. Pak cik kau panggil papa Nadia? Datuk Nour Rahman tu. Bisik hati nakal Noh Daniel. Nadia mengerut dahi melihat telingkah Noh Daniel sedari tadi. Adalah tu nak mengata aku! Marah Nadia dalam hati.

“Danny dah cerita semuanya dekat Papa dan Mama semuanya yang berlaku. Sebab itulah, papa dan mama suruh Danny bawa Nadia datang rumah hari ni.” Datuk Nour Rahman memulakan bicara tengah hari itu.

“Mama dan papa nak Danny bertanggungjawab atas apa yang berlaku.” Ujar Datin Nurlia mencelah. Noh Daniel hanya mendiamkan diri namun matanya tetap memerhati Nadia.

“Bukan Encik Noh yang buat semua tu kan?” Ujar Nadia, keliru sebenarnya dengan apa yang cuba disampaikan papa dan mama Noh Daniel.

“Bukan. Tapi mama dan papa risau, kalau-kalau kamu berdua dah... Nadia faham kan apa mama nak sampaikan?” Nadia mengangguk perlahan, perkara yang sama dikatakan oleh Noh Daniel.

So, mama dan papa suruh kita kahwin.” Celah Noh Daniel, tenang sahaja dia mengujarkan kata-kata itu. Nadia menelan liur. Kahwin? Dengan Encik Noh? Semua itu berlegar-legar dalam kepalanya.

            “Mama dan papa risau dengan semuanya. Danny dah setuju. Jadi, Nadia macam mana?” Soal Datin Nurlia. Semua mata memandang Nadia.

            “Encik Noh bukan ke tak suka saya?” Soal Nadia, dalam banyak-banyak persoalan hanya itu yang mampu diungkap ketika itu. Datuk Nour Rahman dan Datin Nurlia tersenyum. Datin Nurlia mahu bersuara namun Noh Daniel lebih cepat memotong.

            “Ya memang saya tak suka awak, tapi kalau esok-esok awak terbuncit macam mana?” Noh Daniel tidak berlapik langsung. Nadia menelan air liur, kesat! Datuk Nour Rahman dan Datin Nurlia hanya menggeleng kepala. Tahu sangat perangai Noh Daniel.

            “Hal nikah kamu berdua kena cepatkan. Kami cadang hujung minggu depan kamu nikah. Esok mama dan papa akan jumpa ibu ayah Nadia, boleh?” Nak jumpa ibu ayah? Nadia menunduk mencari kekuatan.

            “Saya anak yatim piatu. Pak cik dan Mak cik yang jaga saya sejak ibu dan ayah saya meninggal masa saya umur 10 tahun.” Ujar Nadia, cuba untuk mengukir senyum. Namun getar bibir melihatkan hatinya menangis. Sungguh pemergian ibu dan ayah amat perit nak di terima dengan sikap Pak cik dan Mak cik yang umpama ibu dan ayah tiri baginya. Bahagian tubuh mana yang tak pernah berbirat dek libasan objek kepadanya. Namun dia tak lupa, kerana pak cik dan mak cik dia masih boleh belajar sehingga ke Universiti.

            “Mama minta maaf, Danny tak beritahu mama pula tentang tu. It is okay, mama dan papa akan jumpa pak cik dan mak cik Nadia. Kiranya pak cik la akan jadi wali?” Soal Datin Nurlia. Nadia menggeleng lagi.

            “Bukan?” Soal Noh Daniel. Papa, mama dan Noh Daniel saling berpandangan. Dalam senyuman yang diukirkan dalam kelat, Nadia bersuara menjelaskan.

            “Pak cik cuma kawan baik ayah. Ayah dan ibu sebatang kara. Tiada saudara mara.” Nadia menjelas. Noh Daniel meraup wajah, kiranya selama ini dia menyeksa jiwa Nur Nadia tanpa dia tahu siapa sebenarnya gadis itu.

            “Tak apalah. Kira Pak cik dan mak cik penjaga Nadia. Kami akan berjumpa dengan mereka dan berbincang. inshaAllah semua dimudahkan.” Ujar Datuk Nour Rahman, tenang dan bersahaja. Nadia hanya mengangguk perlahan, ada gusar dalam hatinya. Bolehkah pak cik dan mak cik terima dengan baik?

            Seusai makan tengah hari dengan mama dan papa Noh Daniel, Nadia di hantar pulang ke kolej. Sepanjang perjalanan Nadia hanya mendiamkan diri. Fikirannya hanya berputar-putar tentang apa yang akan berlaku esok, mampukah pak cik dan mak cik terima dengan tenang? Boleh ke mereka benarkan aku berkahwin? Hanya itu persoalan yang timbul.

            “Saya tahu awak tak setuju, tapi ini sahaja caranya untuk bersihkan nama kita kalau orang yang buat semua ni mula sebarkan gambar kita. Masa tu, awak tak perlu risaukan apa-apa. I’ll always with you. Kita lawan bersama-sama.” Noh Daniel bersuara. Nadia hanya mendengar tanpa riak. Di telinga Nadia yang didengarinya hanya “ I’ll always with you”, kata-kata itu menggetarkan jantungnya. Kali pertama Nadia merasakan Noh Daniel yang dikenalinya itu umpama dewa yang menjaganya bukan seperti sebelumnya, tak ubah macam syaitonnirrojim!

            “Terima kasih.” Hanya itu sahaja yang mampu diungkapkan sebelum kereta Noh Daniel meluncur laju keluar daripada kawasan kolejnya. Derap langkahnya lemah longlai, Nadia perlu menghubungi pak cik dan mak ciknya sebelum papa dan mama Noh Daniel tiba esok ke rumah.



to be continued ...
much love readers!
jangan lupa! komen sikit!

1 comment:

Anonymous said...

yeyyy kawinnn

FOLLOW ABC DI WATTPAD, KARYANURWATEEQA

  FOLLOW TAU! ada 2 cerita baru di wattpad. 1 cerita on the way.  jumpa di sana ~~~ #muchlovereaders