Thursday, March 1, 2018

Mini Novel 2018 : N&N (Part 9)


N & N

(Noh Daniel + Nur Nadia)


Part 9

            “Nadia tunang aku. Aku nak bawak dia balik harini juga.” Tuan Hassan yang membelakangi semua orang di ruang tamu itu bersuara tegas. Noh Daniel yang kebetulan masuk ke ruang itu merengus marah.

            “Nur Nadia isteri saya yang sah. Tiada siapa yang ada hak ke atas dia melainkan diri dia, saya dan Allah.” Semua yang ada terdiam. Tuan Hassan mengalih badannya laju memandang ke arah Noh Daniel dengan pandangan yang menikam.

            “Tapi dia tunang aku. Kau dah ambil hak aku menjadi hak engkau.” Marah Tuan Hassan dengan bengis.

            “Tunang tidak menjanjikan apa-apa. Lagi pula, Nadia dah ceritakan semua dekat saya. Bagi saya itu bukan tunang atau apa-apa. Cuma paksaan seorang lelaki yang teringin beristeri lebih dari dua.” Sinis sekali Noh Daniel membalas. Tuan Hassan rasa ditampar kuat. Berang jadinya.

            “Danny.... Duduk dan bincang hal ini elok-elok.” Datuk Nour Rahman mencelah di saat Tuan Hassan mahu membidas.

            “Semua ni salah budak tak guna tu. Semua jadi kacau bilau.” Salleh, pak cik yang menjaga Nur Nadia selepas kematian ibu abah mencelah. Nadia dijeling penuh benci. Nadia sedari tadi sedia memegang belakang baju Noh Daniel. Bersembunyi di balik suami.

            “Baik-baik sikit ya pak cik. Nur Nadia nama isteri saya, bukan budak tak guna.” Noh Daniel membela, berang mendengar makian sebegitu kepada Nadia.

            “Okay sekarang semua diam dan bertenang. Kita bincang.” Datuk Nour Rahman cuba mengawal keadaan.

            “Nur Nadia sudah menjadi isteri kepada Noh Daniel anak lelaki saya... Kiranya Nadia dah jadi anak saya jugalah. Ahli keluarga kami. Saya tak salahkan Nadia sebab sebelum saya kahwinkan mereka berdua, saya dah telefon Encik Salleh. Ingat lagi tak? Encik Salleh tak ada maklumkan yang Nadia ni dah bertunang. Kenapa tiba-tiba harini datang nak bawak Nadia balik?” Datuk Nour Rahman bersuara tegas tetapi dalam tenang.

            “Tapi kan aku tak setuju masa tu!” Salleh membela diri. Tuan Hassan memandangnya tajam seperti mahu telan!

            “Iya saya tahu. Encik Salleh cuma kata Encik tak setuju Nadia kahwin aje. Encik tak nak apa-apa alasan daripada saya. Encik cuma kata Encik tak bagi Nadia kahwin dengan Noh Daniel. Itu sahaja. Tak ada pula nyatakan yang Nadia dah bertunang.” Datuk Nour Rahman mengulang kembali apa yang telah dibincangkan sebelum Nadia dan Noh Daniel dikahwinkan.

            “Sebab dia dah bertunanglah aku tak bagi dia kahwin. Kau ni...” Salleh sudah tidak senang duduk. Gelabah!

            “Nadia... tiba masa untuk Nadia untuk jelaskan semuanya daripada pihak diri Nadia sendiri.” Datuk Nour Rahman memanggil Nadia yang sedari tadi hanya berdiam diri.

            “Nadia tak pernah bertunang...” Nadia mula bersuara namun cepat sahaja dicelah.

            “Apa yang kau cuba menipu ni?” Tuan Hassan berang.

            “Bila Nadia menipu? Tuan Hassan dan Pak cik yang cuba menipu sekarang ni!” Nadia meninggi suara. Cuba melepas segala yang tersimpan dalam hatinya. Tangan Nadia yang menggigil digenggam erat oleh Noh Daniel, bagai menyampaikan kekuatan buat Nadia.

            “Kau boleh belajar sampai sini pun sebab aku yang izin. Kalau tidak kau dah lama jadi bini aku. Kau dah janji nak kahwin dengan aku!” Tuan Hassan masih tak berpuas hati.

            “Ya janji. Janji seorang budak hingusan yang baru habis sekolah yang tiba-tiba kena paksa kahwin dengan lelaki yang sama umur dengan ayah dia. Janji itu yang Tuan nak tuntut? Apa, tak cukup lagi ke isteri-isteri Tuan dekat kampung tu?” Air mata Nadia mulai mengalir di pipi. Pedih benar apabila janji sebegitu yang dipinta untuk ditemeterai. Janji bodoh!

            “Aku tak kira! Kalau kau tak ikut aku balik harini. Aku nak kau bayar semua hutang-hutang bapak kau ni!” Salleh sudah gelabah. Hilang arah! Hutangnya sudah hampir berpuluh ribu. Mana nak kaut?!

            “Nadia... kau kena ikut aku balik. Kau kena kahwin dengan Tuan Hassan.” Salleh sudah tidak tentu arah.

            “Tak! Nadia dah janji pada diri Nadia untuk takkan jejak lagi ke kampung. Nadia dah tekad sebaik sahaja Nadia melangkah keluar dari rumah tu.” Tegas Nadia. Salleh bengang.

            “Habis tu siapa nak bayar hutang semua tu?”

            “Arwah abah dengan ibu tak pernah berhutang. Itu semua hutang pak cik. Pak cik selesaikan sendiri. Jangan gunakan Nadia.”

            “Kurang ajar!” Tangan Salleh laju mahu mencecah muka Nadia, namun Noh Daniel lebih pantas. Tangan itu ditepis sekuatnya.

            “Nur Nadia isteri saya yang sah. Jangan pernah bermimpi nak sentuh dia lagi.” Perlahan dan sinis menikam ke hati. Salleh mengetap gigi menampakkan rahangnya bergerak-gerak. Mana terlawan kekuatan orang muda.

            “Aku bela kau dari kecik, hutang aku semua sebab aku nak sekolahkan kau! Tak kenang budi!” Tempelak Salleh. Nadia memejam matanya erat-erat. Menelan semua kepahitan itu.

            “Berapa perlu dibayar supaya Tuan Hassan dan Encik Salleh tak ganggu kami sekeluarga lagi?” Datuk Nour Rahman mencelah dalam kekalutan itu. Mungkin itu yang mereka ini mahukan sebenarnya. Wang.

            “Aku nak lima puluh ribu.” Tuan Hassan membalas angkuh. Salleh menelan liur. Ya, jumlah itu yang diminta-minta Tuan Hassan sejak Nadia tak lagi pulang ke kampung.

            “Baiklah saya boleh beri. Lia... ambilkan buku cek saya.” Datin Nurlia hanya menurut. Sedari tadi Datin Nurlia hanya diam dan memerhati. Sesekali dia mengesat air matanya yang bergenang di tubir mata.

            “Tak perlu papa.” Nadia menghalang.

            “Tapi kenapa?” Datuk Nour Rahman menyoal.

            “Nadia tak buat pak cik berhutang. Nadia sekolah, Nadia belajar sampai sini semuanya duit arwah ibu dan abah.”

            “Aish... budak ni. Kau tahu apa hah?! Aku yang tanggung semua lepas mak bapak kau mati!” Salleh bengang. Nadia yang dulu hanya menurut kata kini sudah pandai bersuara dan membalas kata-kata. Mahu sahaja dia menginjak-injak tubuh itu seperti dahulu. Penumbuknya dikepal. Bengang!

            “Saya bukan terlalu kecik sampai tak boleh nak ingat dan faham. Setiap kali nak masuk sekolah, Nadia akan bayar guna barang kemas arwah ibu. Cikgu sekolah Nadia boleh jadi saksi dan bukti. Bila Nadia dah sekolah menengah, satu persatu harta dan barang kemas arwah ibu dan abah pak cik paksa Nadia gadaikan atas alasan untuk Nadia sekolah. Nadia sambung ijazah atas duit yang arwah abah carumkan untuk Nadia. Mana yang pak cik katakan Nadia buat pak cik berhutang? Mana?” Satu persatu yang Nadia suarakan dihadam. Salleh menelan liur yang terasa begitu kesat seperti segumpal batu kasar.

            “Habis makan minum kau?!”

            “Tak cukup ke dengan harga rumah dan kereta arwah ibu dan abah yang pak cik jual?” Salleh diam. Kaku. Mati kata. Nadia yang disangka lurus bendul rupanya sangat bijak. Nadia yang disangka lembik selama ini seorang yang amat tegas dan teliti.

            “Saya rasa dah jelas semuanya. Tuan Hassan dan Encik Salleh dah tak ada apa-apa urusan dengan keluarga saya.” Datuk Nour Rahman bersuara. Tuan Hassan berderam. Tidak mampu bersuara apa. Kalau di kampung, dia boleh berlagak hebat kerana ramai yang berhutang dengannya. Di sini dia bukan sesiapa, bukan tempatnya.

            “Aku tak kira. Aku mana ada duit nak bayar hutang tu semua. Haaa... duit hantaran kahwin budak ni mana? Takkan aku tak merasa satu sen pun?” Salleh meminta. Tidak tahu malu! Nadia menghela nafas, kecewa. Malunya jika Salleh adalah saudara sedarah dengannya.

            “Saya kira tidak perlu saya beri kepada pak cik. Pak cik bukan sesiapa dengan Nadia. Bukan wali Nadia. Apatah penjaga yang baik untuk Nadia.” Noh Daniel yang mengawal sabarnya menempelak.

            “Habis aku jaga dia sampai hidup sekarang ni?” Salleh berang. Mati kutu dibuatnya mencari jalan untuk bayar hutang Tuan Hassan.

            “Mujur panjang umur Nadia. Allah nak bagi Nadia rasa bahagia. Nadia dah cerita semua pak cik. Dari dia kecik sampai besar, bahagian badan mana yang pak cik yang libas? Bahagian tubuh dia yang mana pak cik tak hentak? Cuba pak cik bagitahu saya?” Salleh sudah tidak tentu arah. Tak lagi mampu berada di situ, malu mula menapak keluar. Terus sahaja dia melangkah keluar dengan rengusan marah dan bengang. Tuan Hassan kemudian mengikuti langkah Salleh. Tanpa meminta maaf atau berbahasa. Mereka keluar begitu sahaja. Keluar dengan amarah!

            “Nadia....” Datin Nurlia memanggil. Tangannya mendepa luas menggamit Nadia kepelukkannya. Nadia terus sahaja meluru memeluk erat Datin Nurlia. Melepas semua tangisannya. Datuk Nour Rahman dan Noh Daniel saling berpandangan dan melepas lelah masing-masingnya.

            “Macam mana kamu hidup selama ni nak? Kasihan Nadia...” Ujar Datin Nurlia dalam tangisannya. Nadia tak menjawab hanya mengeratkan pelukan. Dia perlukan kekuatan mama. Kekuatan untuk hadap masa depannya selepas ini.

            “Salleh pernah nak rogol Nadia tapi mak cik Nadia halang. Atas alasan Tuan Hassan nak Nadia masih anak dara masa kahwin dengan dia.” Noh Daniel membuka cerita, cerita yang Nadia ceritakan di dalam kereta sepanjang perjalanan. Hal ini yang membuatkan Noh Daniel begitu berang dan rasa mahu melepaskan tumbukan jantannya ke muka Salleh.

            “Allahuakbar....” Datin Nurlia menangis lagi. Tidak dapat dibayangkan kehidupan Nadia sebelum ini. Patutlah kaki dan tangannya banyak parut kasar. Mahu ditanya namun teragak-agak. Hari ini terbongkar semuanya. Kasihan sungguh Nadia.

            “Bila kita tak tahu dosa pahala. Macam itulah jadinya. Kenapa Salleh ni yang ambil dan jaga Nadia?” Datuk Nour Salleh menyoal.

            “Nadia tak ada sesiapa, ibu dan abah anak yatim piatu. Kenal pun masa di rumah kebajikan. Kebetulan hari ibu dan abah kemalangan, Nadia buat kerja sekolah dengan anak Pak cik Salleh, Irma dekat rumah dia. Pak cik Salleh yang uruskan semua supaya Nadia duduk dengan dia dengan alasan, amanah abah dan Nadia boleh berkawan dengan Irma.” Nur Nadia mengesat air mata yang masih bersisa. Belakang badannya digosok lembut Datin Nurlia.

            “Janji berkahwin tu. Papa tak berapa faham sebenarnya.” Nadia mengangguk faham, dia perlu jelaskan semua itu kepada mertuanya.

            “Habis SPM, Tuan Hassan datang minta Nadia jadi isterinya. Kalau Nadia jadi isteri dia, hutang pak cik selama ni kira langsai. Nadia dah tahu lama hal ini tapi Nadia diamkan Nadia nak boleh buat apa lagi pun kan. Nadia tahu pun selepas beberapa kali Pak Cik cuba ambil kesempatan atas Nadia. Mak cik yang bising-bising dekat pak cik buat Nadia faham, satu hari nanti Nadia kena kahwin dengan Tuan Hassan.” Nadia berjeda, mencari nafas dan ruang.

            “Nadia cerita dekat cikgu Nadia yang mana bantu Nadia lari daripada perkahwinan tu. Cikgu Nadia kata Nadia kena belajar dan belajar. Jangan berhenti. Allah akan tolong Nadia nanti. Alhamdulillah, Nadia berjaya keluar.”

            “Kira memang tak bertunang?” Datin Nurlia mencelah. Nadia menggeleng.

            “Hari Tuan Hassan datang tu, Nadia dah bersedia. Nadia kata Nadia akan berkahwin dengan dia tapi selepas Nadia dapat Ijazah. Nadia tahu Nadia tak patut berjanji macam tu tapi itu aje cara untuk Nadia lari dari berkahwin dan keluar dari rumah tu.” Datuk Nour Rahman dan Datin Nurlia mengangguk perlahan, memahami situasi Nadia.

            “Tapi yang hairan kenapa Tuan Hassan dan Pak cik boleh setuju dengan keputusan Nadia?” Noh Daniel menyoal.

            “Nadia ugut diorang.” Nadia tersenyum sendiri. Masih teringat wajah mereka yang cuak ketika itu.

            “Ugut?” Semua mata memandang ke arah Nur Nadia.

            “Nadia ugut pak cik nak lapor polis semua yang dia buat dekat Nadia. Tuan Hassan pula Nadia ugut nak bagitau dekat isteri-isteri dia yang dia selalu pergi rumah urut dekat pekan.

            “Tahu pula Nadia?” Noh Daniel menyoal lagi.

            “Nadia kerja setiap hujung minggu. Pekan tu tak besar mana, boleh aje tahu semua cerita. Cuma diorang tak berani dengan Tuan Hassan sebab diorang banyak hutang duit dengan dia.” Nadia menjelaskan.

            “Tak apalah. Semua dah selesai. Alhamdulillah.” Datuk Nour Rahman bersuara. Semua di situ sama-sama mengucap syukur. Namun Nadia masih gusar dalam hatinya.

            “Kalau pak cik buat kacau lagi macam mana?” soal Nadia.

            “Nadia... Malaysia masih ada undang-undang. Jangan kamu risau.” Datuk Nour Rahman membalas.

            “Sudahlah. Mama dah tak nak sesiapa ungkit hal-hal lama. Kita pandang ke depan. Nadia anak mama dan papa sekarang ni. Tak perlu dah fikir yang lama-lama tu.” Datin Nurlia menambah.

            “Malam ni tidur sini. Dah nak tengah hari, mama belum masak lagi. Jom Nadia kita ke dapur?” Datin Nurlia sudah bangun dan melangkah ke dapur. Nadia mahu menurut sahaja tapi terasa wajahnya sembab kerana menangis.

            “Mama, Nadia basuh muka dulu ya. Kejap lagi Nadia tolong mama masak. Lima minit.” Nadia terus berlari anak ke bilik Noh di tingkat atas.

            “Eh... nak ke mana tu?” Noh Daniel menyoal membuatkan Nadia yang sedang menaiki anak tangga berhenti melangkah. Nadia tersengih sendiri.

            “Alamak... sorry. Tumpang bilik ya awak. Nak cuci muka.” Nadia terlupa yang dia baru kali kedua di sini. Penerimaan yang baik dari Datuk Nour Rahman dan Datin Nurlia membuatkan dia begitu selesa.

            “Apa pula tumpang-tumpang ni? Minta izin kenapa pula, Danny? Bilik Danny bilik Nadia. Buat macam bilik sendiri Nadia.” Datuk Nour Rahman mencelah membuatkan Noh Daniel tergaru-garu kepala yang tidak gatal. Niat mahu mengusik Nadia, terlupa yang dia bersama papa.

            “Nadia... tunggu saya.” Noh Daniel melarikan diri. Malu dengan papa atas usikan sendiri. Nadia hanya ketawa dan meneruskan langkah ke bilik diikuti Noh Daniel di belakang.

            “Padan muka.” Ujar Nadia sebaik sahaja selesai membasuh muka. Noh Daniel yang sedang membelek telefon hanya mencebik.

            “Tak ada apa-apa pun.” Noh Daniel tak nak kalah.

            “Saya turun tolong mama masak kejap ya.” Nadia mengikat sanggul rambutnya. Terlihat parut panjang di belakang leher yang selama ini disembunyikan.

            “Sini kejap.” Noh Daniel memanggil Nadia duduk di birai katil. Nadia menurut.

            “Kenapa?” Nadia duduk di sisi Noh Daniel yang tidak lepas memandangnya. Nadia yang sudah malu-malu, menyentuh sesaat mata Noh Daniel agar mata itu tertutup dari terus memandangnya.

            “Jangan pandang saya macam tu.” Nadia bersuara. Tangan Nadia dicapai Noh Daniel dan digenggam erat.

            “Saya nak minta maaf.”

            “Untuk?”

            “Saya mungkir janji saya untuk tak buat awak menangis. Hari ini awak menangis banyak kali. Saya minta maaf untuk kekasaran saya pagi tadi. Maafkan saya.” Kata-kata yang keluar dari hati yang begitu ikhlas. Terpacar kata hati itu di balik mata. Nadia mengangguk dengan senyuman.

            “Saya maafkan. Tiada salah pun sebenarnya. Saya pun nak minta maaf juga. Saya tak cerita semua ni awal-awal dekat awak. Maafkan saya jugak.” Giliran Nadia mengutus kata hati.

            “Macam mana awak nak cerita awal-awal. Kita kenal sebab saya suka cari gaduh dengan awak dalam kuliah. Kita kahwin sebab diperangkap. Saya maafkan segala apa yang awak rasa awak salah. Awak tak ada salah. Kita kosong-kosong.” Ujar Noh Daniel. Mereka saling berpandangan dan membalas senyuman. Lama. Nadia kemudian melarikan pandangan dan genggaman tangan. Malu dan segan. Noh Daniel ketawa perlahan melihat Nur Nadia ketika itu. Comel!

            “Saya turun dululah. Dah lebih lima minit ni, marah mama nanti.” Nadia lantas bangun mengambil tudung yang disangkut di kepala kerusi dan terus menyarung ke kepalanya. Sedang membetulkan tudung di cermin, terasa pinggangnya dipaut dari belakang sebelum dipeluk erat. Pelukan yang tiba-tiba membuatkan tubuhnya kaku. Keras!

            “Kenapa nak pakai tudung? Semua dalam rumah ni mahram awak.” Soal Noh Daniel rapat di telinga Nadia sehingga terasa hangat nafasnya. Nadia memandang Noh Daniel dari cermin di hadapannya. Apabila mata Noh Daniel bertemu matanya, terus sahaja Nadia melarikan pandangan.

            “Saya segan. Parut paling besar....” Nadia meneruskan kata-kata dengan jarinya menyentuh parut di belakang lehernya. Noh Daniel mengeratkan pelukannya.

            “Tak mencacatkan Nur Nadia sedikit pun. Tak perlu nak terus sembunyikan. Be you Nadia.” Kata-kata yang disuarakan dekat di cuping telinga seolah-olah terus sahaja sampai ke hati Nadia. Nadia terharu. Hatinya tersentuh. Hampir 12 tahun dia mencari kekuatan untuk kuatkan diri dan mencari keyakinan. Hari ini dia sudah jumpa dan peroleh kekuatan itu. Tangan Noh Daniel yang erat memeluk pinggangnya disentuh penuh kasih.

            “Terima kasih. Untuk semuanya.”

to be continued ...
much love readers!
leave your comments ya!

2 comments:

Siti said...

Siannya Nadia...takpe dah ada abg Noah...

Sape ye yg dengki ngan Nadia...Masyitah? Suraya?

akubersamaCahya said...

Tungguuuu... nak bongkar lagi sikit ja..

FOLLOW ABC DI WATTPAD, KARYANURWATEEQA

  FOLLOW TAU! ada 2 cerita baru di wattpad. 1 cerita on the way.  jumpa di sana ~~~ #muchlovereaders